- måske verdens smukkeste lovgivning, hvis en lovgivning da kan være smuk.
Folkeskoleloven er måske en af de smukkeste lovgivninger, der findes i Danmark, fordi den sigter på at udvikle barnet, hjælper barnet til at skabe sig egen identitet og dermed blive endnu et unikt individ i vores samfund. Lovgivningen er gennemsyret af troen på, at hvert individ har en berettigelse i vort samfund, uanset hvem man er, og hvilke forudsætninger man møder verden med.
Holdningen til hvordan vi, i vores samfund, gerne vil have, at vores børn skal udvikle sig, er udtrykt i formålsbestemmelsen for folkeskoleloven:
Der er mange veje til at forfølge formålsbestemmelserne. Folkeskoleloven giver meget vide rammer for, hvorledes hver enkel skole og hver enkelt lærer vælger at opfylde formålsbestemmelserne. Den danske folkeskole er verdenskendt for sin metodefrihed. En metodefrihed der giver langt flere muligheder end begrænsninger. Fordi der er stor grad af metodefrihed for skolen, for læreren og for forældrene i forhold til deres valg, kan man heller ikke tale om, at der er noget, der er forkert, og noget der er rigtigt. Men man kan tale om, at nogle måder, i forhold til børn med særlige behov, er mere farbare end andre veje. Trods den store frihed og forskellighed er der også fælles træk.