Hvis du ønsker at klage over dit barns undervisning, kan du klage til kommunalbestyrelsen i din kommune, men du kan også klage til Klagenævnet for vidtgående specialundervisning, som er en uafhængig klagemyndighed. Du kan finde inspiration til, hvordan du kan opbygge din klage ved at klikke på 'Den gode klage' i højre side.
Sådan gør du
Du kan både klage skriftligt og mundtligt. Landsforeningen LEV anbefaler dog, at det gøres skriftligt. Skriftlige klager sendes til:
Klagenævnet for vidtgående specialundervisning Skolestyrelsen Snaregade 10A 1205 København K
Eller pr. email: klagenaevnet@skolestyrelsen.dk
Du skal huske at sikre dig, at klagenævnet modtager din klage, senest fire uger efter at du har modtaget den afgørelse, som du ønsker at klage over.
Hvis du sender en skriftlig klage, skal du skrive, hvilken afgørelse du vil klage over og hvorfor. Derudover skal du skrive, hvilken kommune eller hvilket regionsråd, der har truffet den afgørelse, som du vil klage over. Husk at skrive dit navn og din adresse samt elevens navn og personnummer. Det er også en god idé at skrive telefonnummer og e-mail adresse i klagen.
Når du sender klagen, skal du vedlægge afgørelsen, som du ønsker at klage over, samt andre dokumenter, som du synes er relevante for sagen.
Når du har indsendt din klage går der ca. 4-5 måneder, før din sag er behandlet.
Hvis du er i tvivl om, hvordan du skal skrive din klage, kan du ringe og få vejledning hos klagenævnets sekretariat på telefon 33 92 62 00.
Du kan også finde inspiration til klagen ved at klikke på linket til højre.
Hvad sker der så?